Aktualności

Nauka techniki Nordic Walking

Na pierwszy rzut oka, wydawać się może że nie ma nic prostszego niż Nordic Walking. Przecież to takie banalne wystarczą 2 kijki i do dzieła. Pozory jednak mylą i niestety sporo osób chodzących z kijkami w lasach, czy miejskich parkach nie robi tego prawidłowo, nie wykorzystuje więc korzyści płynących z prawidłowego treningu Nordic Walking. Poniżej znajduje się instrukcja nauki techniki, jednak prawidłowe opanowanie NW wymaga pomocy instruktora!!

 

Najlepiej naukę chodzenia metodą Nordic Walking zacząć od kilku ćwiczeń, które pomogą w opanowaniu kroku.

Postawa: Podczas chodzenia plecy powinny być wyprostowane (nie garbimy się), brzuch wciągnięty, łokcie rozluźnione i w miarę proste, ale nie sztywne. W miarę jak przyspieszymy pozwólmy ciału pochylić się trochę do przodu.

Kroki stawiamy zaczynając od pięty, przez śródstopie, wybijając się z palców. Kroki powinny być trochę dłuższe niż zazwyczaj, tak aby czuć rozciąganie w pachwinach.

Ręce i nogi pracują naprzemiennie: lewa noga, prawa ręka i odwrotnie. Rękami poruszamy naturalnie do wysokości pępka.

 

Nauka techniki:

  1. Przejdź kawałek bez kijów. Przyśpieszając i zwalniając kroku. Pozwól swojemu ciału na naturalny ruch, tak aby ręce pracowały jak wahadła do przodu i do tyłu.  Zwróć uwagę na pracę rąk. W miarę jak będziesz przyśpieszać  twoje ręce będą się bardziej wychylały do przodu i do tyłu.
  2. Łapiemy kijki w połowie długości i idąc dołączamy do tego naprzemienny ruch rękami. Lewa noga, prawa ręka. Ręce powinny być rozluźnione a ruch powinien mieć miejsce w stawie barkowym a nie łokciowym, nie zginamy łokci.
  3. Zakładamy kijki (wkładany ręce w uchwyty kijków - rękawiczki) i nie trzymając ich (kijki zwisają) maszerujemy pilnując aby nogi i ręce pracowały naprzemiennie.
  4. Powtarzamy poprzednie ćwiczenie trzymając kijki, ale staramy się, by wbijały się one naturalnie. Nie uginamy łokci. Staramy się zamykać dłoń gdy kijek jest z przodu a nastepnie ją otwierać umożliwiając pozostanie kija z tyłu.
  5. Dokładamy wybicie się z kijka i delikatną rotację barków.

Jeśli wykonałeś powyższe ćwiczenia prawdopodobnie już opanowałeś podstawowy krok Nordic Walking. Pamiętaj, ze intensywność chodzenia a tym samym wysiłek regulujesz sam.

Zasady nordic walking

  • Kroki stawiamy, zaczynając od pięty, przez śródstopie, wybijając się z palców. Powinny być nieco dłuższe niż zazwyczaj.
  • Chwytamy rękojeść na końcu wymachu ramienia do przodu i otwieramy dłoń po wypchnięciu kija do tyłu (wtedy ręka jest tuż za biodrem).
  • Kijki są skierowane ukośnie w tył przez cały czas marszu.
  • Ręka wysunięta do przodu nie przekracza linii bioder.
  • Prawy kij dotyka do podłoża w momencie, gdy stawiamy na nim lewą piętę i odwrotnie.
  • Każdy trening rozpoczynamy rozgrzewką.

Jakie kijki wybrać?

Do uprawiania nordic walking nie nadają się kijki np. trekkingowe – te do nordic walking są zupełnie inne. Różnią się paskiem u góry i grotem na dole. Produkowane są z aluminium, włókna szklanego i węglowego (są najbardziej wytrzymałe i najlżejsze). Na górze mają rękawiczki, które przenoszą na kij ruch ramion. Właśnie dzięki tym rękawiczkom nie trzeba mocno ściskać rękojeści, ponieważ kij i tak trzyma się przy dłoni (trekkingowy, podobnie jak narciarski, po wypuszczeniu z dłoni swobodnie zwisa na pasku).

Wybierając kije, warto przymierzyć rękawiczki, sprawdzić, czy są wygodne i czy dobrze leżą. Ważne, by można było je łatwo czyścić (najlepiej, gdy da się je odłączyć). Na końcu kijków jest grot. Gdy maszerujemy po asfalcie, nakładamy na niego gumowe nakładki.

Kijki mają zwykle regulowaną długość. Optymalna długość kijków to 65 proc. wzrostu ich użytkownika. Dla początkujących zaleca się krótsze o 5 cm

Strój do nordic walking

  • Buty wygodne, sportowe, najlepiej pół numeru większe niż zwykle, ponieważ podczas przetaczania stopy palce potrzebują więcej miejsca, i skarpety z włókna, które odprowadza wilgoć na zewnątrz.
  • Rękawiczki są przydatne, jeśli dłonie są wrażliwe na otarcia, a także zimą.
  • Strój z tkaniny, która odprowadza pot na powierzchnię materiału (polipropylen, poliakryl).
  • Pas biodrowy z kieszenią na butelkę z wodą, ewentualnie telefon komórkowy.
  • Krokomierz do pomiaru liczby kroków, przebytych kilometrów i spalonych kalorii.


http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/rekreacja/techniki-nordic-walking-instrukcja-chodzenia-z-kijkami-w-3-krokach_39380.html

Główny sponsor